Program
Antonín Dvořák
Vodník
Antonín Dvořák
Polednice
Hudba má ohromnou moc vytvářet před námi nové krajiny, malovat krásné obrazy a vyprávět příběhy. Jedna z hudebních forem, vytvořených speciálně pro tento účel v polovině 19. století, se jmenuje symfonická báseň. V českých zemích následoval Bedřicha Smetanu svými symfonickými básněmi, většinou podle Karla Jaromíra Erbena, Antonín Dvořák.
Koncert z řady K | Vzdělávací programy | Délka programu 2 hod | Od 11 let
Antonín Dvořák
Vodník
Antonín Dvořák
Polednice
Česká studentská filharmonie
Marko Ivanović dirigent
Petr Kadlec průvodce
Rezervace míst stávajícím abonentům:
do 3. června 2024, 20.00
Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty:
od 10. června 2024, 10.00
Prodej vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky:
od 11. září 2024, 10.00
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Hudba má ohromnou moc vytvářet před námi nové krajiny, malovat krásné obrazy a vyprávět příběhy. Jedna z hudebních forem, vytvořených speciálně pro tento účel v polovině 19. století – v době, kdy se věřilo, že po Beethovenovi už se nedají psát velké symfonie – se jmenuje symfonická báseň. Jejím vynálezcem byl Franz Liszt, který brzy našel četné následovníky v Rusku, ve Francii a zejména mezi českými skladateli. Samozřejmě Bedřicha Smetanu, kterého po nějaké době následoval Antonín Dvořák svými pěti symfonickými básněmi, většinou podle Karla Jaromíra Erbena.
Vodníka a Polednici začal Dvořák komponovat jen pár dnů poté, co v budoucí Dvořákově síni Rudolfina dirigoval – 4. ledna 1896 – historicky první koncert České filharmonie. O Dvořákově věhlasu ovšem svědčí, že světovou premiéru obou skladeb slyšelo ne pražské, ale londýnské publikum v listopadu téhož roku.
Dvořákův přítel a dirigent mnoha brněnských premiér jeho skladeb, Leoš Janáček, měl pro Dvořákovo symfonické básnění velký obdiv: „Do té míry určitosti, jasnosti a pravdivosti ve vlně nápěvů nevyzněla dosud (…) žádná přímá řeč nástrojů ve známých mi symfonických básních orchestrových jako ve Vodníku.“